Strategy controlling

Extra dimensie

Controlling op basis van de strategie komt in veel voorkomende gevallen neer op het hanteren van het budget, als onderdeel van de planning & control-cyclus.

Hierbij wordt dan bewust of onbewust uitgegaan van de bedoelde strategie (intended strategy), met de perceptie van de strategie als een plan. Aan niet gerealiseerde onderdelen van de strategie (unrealised startegy) en de ongeplande onderdelen van gerealiseerde strategie (emergent strategy) worden dan minder aandacht besteedt.

Ondersteuning bij het verkrijgen van inzicht in de huidige strategie en de inzet van instrumenten om effectief te kunnen sturen is dan waardevol. Onderstaande cases laten zien hoe Axelburg u hierbij kan helpen.

Case 1

Een organisatie ontwerpt en produceert horloges voor een specifieke markt. De horloges gaan een ontwikkelproces door, en de beste features worden hergebruikt in volgende ontwerpen. De organisatie volgt zo dus het succes van de ontwikkelde horloges, en richt zich hierbij op de zakelijke klant en hanteert een hoog prijsniveau. De organisatie doet dit al jaren met succes.

Het getoonde gedrag is in deze organisatie bepalend voor de strategie.  Om effectief te kunnen besturen moet het volgende worden gedaan: 

  • Analyse en bewustwording van de gedragspatronen die bepalend zijn voor de keuzes
  • Strategie opstellen in lijn met de gedragspatronen
  • Management control systeem updaten met de opgestelde strategie
  • Proces van bespreken van bevindingen van de management rapportage (interactive controls)
  • Analyse van consistentie van de gedragspatronen door de tijd heen (goal congruence)
  • Analyse van de omgeving, gericht op type klanten en gehanteerde prijsniveau’s, met als doel het actueel houden van het beeld en het optimaliseren van de kansen voor de organisatie

Case 2

Een organisatie importeert en verkoopt interieur accessoires uit Frankrijk en verkoopt die in Nederland via haar verkoopnetwerk. De producten worden in Frankrijk ontworpen door ontwerpers die tot een nieuwe stroming behoren. Met hen heeft de organisatie een exclusief contract afgesloten. De organisatie opereert in een niche-markt.

De strategie wordt gezien als het handhaven van de positie in de markt. Om effectief te kunnen besturen moet het volgende worden gedaan:  

  • Periodieke analyse van de markt, de samenhangende producten en de concurrenten
  • Periodieke scenario analyse, gericht op veranderende elementen van de huidige situatie
  • Periodiek spelen van management game, gericht op verdere mogelijke producten
  • Management control systeem updaten met de nieuwe informatie aangaande de positie

Case 3

Een organisatie levert financiële diensten aan particulieren, en doet dit met een team van experts. De organisatie is voor oorsprong een familie bedrijf. De waarden van de oprichter gelden nog steeds binnen de organisatie, namelijk meedenken met de klant en komen met specifieke intelligente oplossingen.

De geldende waarden in deze organisatie bepalend voor de strategie. Om effectief te kunnen besturen moet het volgende worden gedaan:  

  • Analyse en bewustwording van de cultuur die bepalend is voor de keuzes (cultural dimensions)
  • Strategie opstellen in lijn met de cultuur
  • Management control systeem updaten met de opgestelde strategie
  • Proces van bespreken van bevindingen van de management rapportage (interactive controls)
  • Analyse van consistentie van de gedragspatronen door de tijd heen (goal congruence)
  • Analyse van de omgeving, gericht op actuele ontwikkelingen van de te voeren producten en mogelijkheden om de kennis van de experts te verbreden